|littleQAISARA|

Wednesday, December 30, 2009

Bubur Anak Saya

Baby selepas 6 bulan wajar diberikan makanan pejal untuk menampung nutrien yang diperlukan oleh tubuh. Susu saja tak cukup untuk tumbesaran bayi yang akan semakin aktif dan lasak..


Dulu aku ingat mcm payah je nak sediakan bubur pepagi.. yess mmg agak leceh penah hangus!. Then aku try buat bubur malam. Blender siap2 boh dalam 2 bekas utk lunch dan dinner and simpan dalam fridge. Setel masalah.


Ini bubur anak saya!





Resepi: Bubur nasi + ayam + brokoli + carot!


Ini bekal bubur harian sara ke rumah pengasuh. Sikit ke?!!


Hm tp inilah yang bole budak kecik tu abiskan tu pon susah!


Aku pernah terbaca, tambahan sedikit sesudu minyak akan melemakkn bubur untuk bayi yang kurang berat badannya. Aku try.. so far ok. minyak tu macam menyelerakan sikit bubur tu sbb tak bubuh perasa lain. Dan berat sara pon macam ada peningkatan..


kadang aku pening pk nak bubuh ape dalam bubur anak. Last2 mix and match je mana yang ade kat peti ais.




bubur+ikan bilis+kentang


bubur+ayam+kentang+brokoli


bubur+ayam+carot+brokoli


bubur+ayam+labu


bubur+ikan+calery+kentang


bubur+ayam+carot


dan beberapa lagi mix and match. dan inilah hasilnyer..


.


.


.


.










p/s: hari ni sara makan nestum je sbb gas abis tetiba! ayark~